poniedziałek, 10 lutego 2014

Przegląd podstawowych komponentów graficznych




Kod źródłowy do tej lekcji znajduje się tutaj. Rozpakuj go i zaimportuj. W katalogu z kodem źródłowym znajdą się podkatalogi oznaczone numerami. Są to po prostu kolejne wersje kodu, tworzonego w ramach przykładów. Możesz analizować kolejne kroki tworzenia aplikacji, lub od razu zabrać się za kod z katalogu o najwyższym numerku.




Tutaj zajmiemy się najczęściej używanymi, podstawowymi komponentami graficznymi. Na ekranie przykleiłem kilka takich elementów i poniżej każdy z nich opisuję.



TextView
Pierwszy komponent od góry. Służy do wyświetlania tekstu. Użytkownik aplikacji nie może zmodyfikować jego zawartości. Na palecie komponentów mamy różne jego wariacje – w tym LargeText, MediumText i SmallText. W rzeczywistości te trzy niby różne elementy to ta sama klasa, ale z różnie ustawionymi parametrami wielkości czcionki. Dostępny jest w palecie w panelu Form Widgets.
Button
Drugi element od góry. Przycisk. Możemy zaprogramować w Javie sposób jego zachowania po przyciśnięciu. Dostępny jest w palecie w panelu Form Widgets.


EditText
Pole edycyjne w które użytkownik aplikacji może wprowadzać tekst. Dostępny jest w palecie w panelu TextFields. Znajdziemy tam również kilka wariacji tego komponentu, umożliwiających np. wprowadzanie wyłącznie liczb, albo tylko dat. Wszystkie one są obiektami klasy EditText, jednak z różnie ustawionymi parametrami wyświetlania i wprowadzania danych.


ImageView
Element trzeci od dołu. Służy do wyświetlania obrazków. Dostępny jest w palecie w panelu Images & Media.


ImageButton
Widoczny jest pod ImageView. Jest czymś pośrodku między Buttonem a ImageView. Możemy na nim wyświetlić obrazek, a jednocześnie oprogramować jego zachowanie po kliknięciu. Dostępny jest w palecie w panelu Images & Media.


CheckBox
Umożliwia zaznaczenie lub odznaczenie jakiejś opcji (np. akceptacja regulaminu). Dostępny jest w palecie w panelu Form Widgets.




7 komentarzy:

  1. Cześć.
    Jak zaimportować kod źródłowy do tej lekcji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PPM na Package Explorer --> import -->Android-->Existing Project into worskace

      Usuń
  2. Co mam zrobić po zaimportowaniu kodu źródłowego, żeby móc wstawić te elementy?

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam mam problem z dodaniem Plain text co myślę jest odpowiednikiem EditText nowej wersji bo gdy próbuję go przeciągnąć na layout to jest error i cały się robi szary mogę prosić o pomoc

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawe wpisy! chyba każdy programista szukający informacji o androidzie znalazł by tutaj odpowiedz

    OdpowiedzUsuń
  5. Tego typu informacje są niezwykle potrzebne i wartościowe.

    OdpowiedzUsuń